وبیون
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رابط کاربری یا UI چیست و چه اصولی دارد؟

در پست قبلی درباره طراحی ریسپانسیو صحبت کردیم و اشاره کوچکی به رابط کاربری داشتیم. در این پست میخواهیم با هم به رابط کاربری یا UI بپردازیم. با ما همراه باشید.

هر طراح وب سایتی باید رابط کاربری (UI) را به خوبی بشناسد تا وب سایت مناسبی طراحی کند. طراحی رابط کاربری دارای اصول مهمی است که در این پست به آن ها اشاره خواهیم کرد. امروز با موضوع “رابط کاربری یا UI چیست؟” و “معرفی اصول طراحی رابط کاربری” در خدمت شما هستیم. با وبیون همراه باشید.

رابط کاربری یا UI چیست؟

رابط کاربری یا UI طراحی و ساختار اجزای گرافیکی وب سایت گفته می‌شود که کاربران برای تعامل با آنها استفاده می‌کنند. این اجزا شامل دکمه‌ها، منوها، فرم‌ها، تصاویر و تمام عناصر بصری دیگر می‌باشد که در صفحات وب نمایش داده می‌شود. طراح رابط کاربری کسی است که تصمیم میگیرد هر کدام از این اجزاها کجا و به چه شکلی قرار گیرد.

اهمیت رابط کاربری در تجربه کاربری

رابط کاربری بخش مهمی از تجربه کاربری UX می باشد. وقتی رابط کاربری یک وب سایت زیبا و جذاب و کاربرپسند باشد ماندگاری و تعامل کاربران با سایت بیشتر می‌شود و کاربران راحت‌تر به هدف مورد نظرشان می‌رسند. رابط کاربری مناسب می تواند تاثیر بسیار زیادی بر موفقیت وب سایت شما داشته باشد. طراحی خوب می تواند اعتماد کاربران را به برند و وب سایت شما جلب کند و در نهایت بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کند. پس با اعتماد بازدیدکنندگان و تبدیل شدن آنان به مشتری خدمات و محصولات شما با فروش خوبی مواجه خواهند شد.

رابط کاربری یا UI چیست
رابط کاربری یا UI چیست

۱ ـ اصول طراحی رابط کاربری

اهمیت سادگی در طراحی

سادگی در طراحی گرافیکی باعث می‌شود که کاربران بتوانند راحت‌تر با وب سایت شما ارتباط برقرار کنند. طراحی گرافیکی پیچیده و شلوغ می تواند کاربران را گیج کند و در نهایت کاربران از وب سایت شما خارج شوند.

استفاده از فضای سفید

فضای سفید یا فضای خالی به کاربران اجازه می‌دهد تا بهتر روی محتوا که اصل مطلب هست، تمرکز کنند و عناصر مهمتر را سریع‌تر پیدا کنند. استفاده صحیح و هوشمندانه از فضای خالی می‌تواند طراحی سایت را زیباتر و کاربرپسندتر کند.

طراحی برای همه کاربران

طراحی کاربری باید به نحوی باشد که همه کاربران از جمله افراد با ناتوانی جسمی و حسی بتوانند بدون مشکل و به راحتی از آن استفاده کنند. به عنوان مثال کنتراست مناسب رنگ ها، اندازه فونت مناسب و نزدیک نبودن بیش از حد عناصر به هم می تواند باعث استفاده راحتتر کسانی که کمی مشکل بینایی دارند شود.

استفاده از فونت مناسب

در تیتر ها و متن وب سایت خود از فونت خوانا مناسب استفاده کنید. زیرا اگر فونت نوشته‌ها دارای سبک خاص و متفاوت باشد، می تواند در جلب رضایت مخاطبان وب سایت شما تاثیر منفی داشته باشد.

رابط کاربری یا UI چیست
رابط کاربری یا UI چیست

هماهنگی عناصر

بهتر است عناصر یک وب سایت دارای هماهنگی و همگنی باشد. به عنوان مثال رنگ عناصر، فونت نوشته‌ها و سبک کلی وب سایت دارای یکپارچگی باشند. برای رنگ طرح کلی وب سایت از یک پالت رنگی مناسب و هماهنگ استفاده کنیم. فونت تیترها و متن اصلی وب سایت دارای هماهنگی باشند تا کاربر در متن‌ها تغییر یا تفاوت بیش از حدی احساس نکند.

فاصله گذاری بین عناصر وب سایت

فاصله گذاری بین عناصر وب سایت کی از مهم‌ترین نکات در طراحی رابط کاربری است. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که موتور جستجوی گوگل برای نمایش وب سایت شما در نتایج جستجو، به این مهم اهمیت می‌دهد. در صورت چسبیدگی عناصر به یکدیگر از وب سایت شما ایراد می‌گیرد.

۲ ـ ابزارها

ابزار های طراحی

طراحان رابط کاربری از نرم‌افزهایی مانند Figma و Adobe XD برای طراحی رابط کاربری استفاده می‌کند. این ابزارها باعث می‌شوند طراحان قبل از طراحی وب سایت به هدف طراحی خود تسلط داشته باشند تا بهتر و هدفمندتر طراحی اصلی سایت را آغاز کنند.

Figma و Adobe XD
Figma و Adobe XD

منابع الهام بخش

وب سایت ها

وب سایت‌هایی وجود دارند که طراحان، طرح‌های خود را در آن به اشتراک می‌گذارند. شما می‌توانید با مشاهده طرح آنان در وب سایت هایی نظیر Dribbble، برای طراحی خود الهام بگیرید و به ایده‌ای بهتر برسید.

کتابخانه ها

شما می توانید با استفاده از کتابخانه افزونه های طراحی وب سایت مانند المنتور استفاده کنید. آن طرح ها را وارد صفحه خود کرده و شروع به ویرایش آن کنید.

۳ ـ اجرای رابط کاربری در وردپرس

حالا که آماده اجرای طرح خود هستیم می توانیم از نکات زیر استفاده کنید.

انتخاب قالب مناسب

قالبی را که می‌خواهید انتخاب کنید باید شرایطی مانند ریسپانسیو بودن (که در مقاله قبل به آن اشاره کردیم)، سازگاری با افزونه‌ها، بهینه بودن برای سئو و موتورهای جستجو و داشتن قابلیت سفارشی سازی را داشته باشد. این به شما کمک می کند تا اگر بخشی از قالب را دوست ندارید، بتوانید آن را اصلاح یا حذف کنید.

افزونه های مفید برای رابط کاربری

افزونه‌های زیادی برای بهبود رابطه کاربری در وی سایت وردپرسی وجود دارد که می‌توان به صفحه ساز المنتور و افزونه اسلایدر روولوشن اشاره کرد. با صفحه ساز المتور می‌توانید به راحتی طرح مورد نظر خود را پیاده کنید که حتما نیازمند دیدن آموزش و تجربه است. با استفاده از اسلایدر رولوشن هم می‌توانید اسلایدرهای خاص و بسیار جذاب را برای وب سایت خود طراحی کنید که در جذب کاربر می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

اجرای رابط کاربری در وردپرس
اجرای رابط کاربری در وردپرس

۴ ـ ارزیابی رابط کاربری

حتماً باید پس از راه اندازی سایت خود پیگیر ارزیابی رابط کاربری سایت باشید. با اینکار می توانید در صورت مشاهده ضعف در طراحی، آن را رفع کنید تا مخاطبان آینده را جذب کنید.

نظرسنجی

از کاربران و مخاطبان سایت خود بخواهید نظرشان را درباره رابط کاربری وب سایت را به شما اعلام کنند. این نظرسنجی را می توان با طراحی یک نظرسنجی نمره دهی آن را پیگیری کرد. به عنوان مثال: درباره ظاهر سایت از ۱ تا ۵ به سایت ما چه نمره ای می دهید؟

استفاده از ابزار های تحلیل سایت

پس از طراحی وب سایت خود می‌توانید از ابزارهایی مانند Microsoft Clarity و Crazy Egg برای تحلیل رفتار کاربران با وب سایت استفاده کنید. این ابزارها می‌توانند رفتار کاربران با وب سایت شما را ضبط کنند تا مدیران وب سایت بتوانند نحوه برخورد کاربران با وب سایت را مشاهده کنند.

نتیجه گیری

رابط کاربری این روز ها از مهمترین اصول طراحی وب سایت و اپلیکیشن است که باید آن را به خوبی بشناسیم. حتی در این باره دوره های مجزا وجود دارد که به صورت تخصصی به این موضوع پرداخته اند. ممکن است در تعاریف رابط کاربری شباهت هایی را با تجربه کاربری احساس کنید که آن هم به یک دلیل است. طراحی کاربری ی تواند بخشی از تجربه کاربری باشد. با وبیون همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *