وبیون
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طراحی ریسپانسیو چیست؟ چرا ریسپانسیو مهم است؟

طراحی ریسپانسیو به سایت‌ها امکان نمایش صحیح در هر صفحه‌نمایشی را می دهد. امروز به سوال "طراحی ریسپانسیو چیست؟" و "چرا ریسپانسیو مهم است؟" می‌پردازیم.

در سال‌های گذشته که هنوز استفاده از تلفن همراه برای جستجو در اینترنت رایج نشده بود، صفحات وب برای نمایش در دسکتاپ یا لپ‌تاپ طراحی می‌شدند. اما امروزه با افزایش استفاده از دستگاه‌های موبایل و تبلت، نیاز به طراحی ریسپانسیو بیش از پیش احساس می‌شود. طراحی ریسپانسیو به سایت‌ها این امکان را می‌دهد تا در هر صفحه‌نمایشی به خوبی نمایش داده شوند. در این مقاله به “طراحی ریسپانسیو چیست؟” و “چرا ریسپانسیو مهم است؟” می‌پردازیم.

طراحی ریسپانسیو چیست؟

طراحی ریسپانسیو نوعی طراحی است که قالب وب سایت در اندازه‌های مختلف، از کامپیوتر تا انواع تلفن همراه به خوبی و در اندازه های صحیح نمایش داده می‌شوند. در طراحی قالب‌ها معمولاً برای اندازه‌ها از پیکسل استفاده می‌شد اما در طراحی ریسپانسیو از واحدهای نسبی مانند درصد استفاده می شود.

واحدهای نسبی مانند درصد باعث می‌شوند تا عناصر مانند تصاویر به نسبت کل صفحه نمایش با اندازه‌ای صحیح نمایش داده شود تا از کادر نمایش خارج نشوند. به عقیده برخی اگر طراحی ریسپانسیو وجود نداشت طراحان وب مجبور بودند قالب وب سایت‌ها را برای هر صفحه نمایشی با اندازه های مختلف، به صورت جداگانه طراحی کنند.

طراحی ریسپانسیو
طراحی ریسپانسیو

تاریخچه طراحی ریسپانسیو

طراحی ریسپانسیو در اوایل دهه ۲۰۱۰ میلادی معرفی شد. تا قبل از آن زمان، سایت‌ها جهت نمایش در موبایل بهینه نشده بودند و با مقیاسی بزرگ در صفحه تلفن همراه شان داده می‌شدند که کاربر برای خواندن مطالب مجبور به زوم و اسکرول‌های بسیار زیاد و آزار دهنده بود. این اتفاق باعث شد تا طراحان وب سایت برای جلب رضایت کاربران خود طراحی واکنشگرا را به وب سایت خود اضافه کنند. زیرا طراحی ناسازگار با تلفن همراه برای کاربران آزاردهنده بود و پس از دقایقی کاربران از خواندن مطالب آن صفحه دست کشیده و از سایت خارج می شدند.

مزایای طراحی ریسپانسیو

حتماً استفاده از طراحی ریسپانسیو دارای مزیت‌های زیادی مانند جلب رضایت کاربران می‌باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

نمایش صحیح

وب سایت در اندازه های مختلف به صورت صحیح، مرتب و با نظم نمایش داده می شوند. نوشته های خیلی ریز و عکس ها خیلی بزرگ نخواهند بود تا از کادر نمایشگر خارج شوند. داشتن قالب زیبا، جذاب و مرتب از مزایای هر وب سایت است که مدیران وب سایت ها تلاش می کنند تا آن مزایا را برای سایت خود فراهم کنند.

طراحی ریسپانسیو
طراحی ریسپانسیو

جذب کاربران و بهبود تجربه کاربر (ux)

وب سایت ریسپانسیو می‌تواند کاربران با انواع دستگاه‌ها که در هر کجا هستند را به سایت جذب کند و باعث افزایش بازدید و فروش محصولات و خدمات وب سایت‌های تجاری و فروشگاهی شود. در نتیجه طراحی ریسپانسیو باعث بهبود تجربه کاربر (ux) که یکی از مسائل مهم و ویژه در طراحی وب سایت است می شود.

تجربهٔ کاربری (به انگلیسی: User Experience) به اختصار UX شامل رفتارها، نگرش‌ها و احساسات یک کاربر دربارهٔ استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس خاص است. تجربهٔ کاربری جنبه‌های کاربردی، تجربه شده، اثرگذار به صورت عاطفی، معنادار و ارزش‌مند تعامل انسان و رایانه و مالکیت محصول را در بر می‌گیرد.

ویکی پدیا

جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه

طراحی ریسپانسیو کمک می‌کند تا نیازی به طراحی چندین نسخه از قالب برای اندازه‌های مختلف نباشد، و این امر از هدر رفت زمان و هزینه جلوگیری می‌کند. علاوه بر هدر رفت زمان و وقت، حجم وب سایت افزایش یافته و در نتیجه با کندی سایت روبرو خواهند شد. پس طراحی ریسپانسیو کمک بزرگی به مدیران و طراحان سایت در این زمینه کرده است.

طراحی ریسپانسیو
طراحی ریسپانسیو

بهبود سئو

عملیات سئو در اصل برای جذب کاربر از طریق نتایج جستجو انجام می‌شود و مدیران سایت ها هزینه زیادی می کنند تا در این زمینه موفق عمل کنند. از آنجایی که برای موتورهای جستجو رضایت کاربران اهمیت بسیار زیادی دارد، طراحی ریسپانسیو یکی از شرایط مهم وب سایت برای کسب رتبه‌های بالاتر می‌باشد.

نتیجه گیری

با همه گیر شدن استفاده از اینترنت و حضور سیستم مدیریت محتوا و همچنین افزونه های طراحی سایت نظیر المنتور، طراحی ریسپانسیو رشد خوبی داشته و توانسته نقش بسیار بزرگی در طراحی وب سایت ها داشته باشد. حتما قابلیت ریسپانسیو و واکنشگرا بودن سایت را جدی بگیرید. اگر نکته ای در مقاله جا مانده بود از طریق نظرات می توانید به کامل تر شدن مقاله ما کمک کنید. ممنون از همراهی شما با وبیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *