هویت بصری چیست و چرا اهمیت دارد؟

در دنیای پر رقابت امروز داشتن یک محصول خوب یا خدمات عالی به تنهایی کافی نیست. شرکت‌ها و کسب و کارها نیاز دارند تا در میان رقبا برجسته‌تر و متمایزتر عمل کنند. یکی از مهمترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف تقویت هویت بصری است. یک لوگوی زیبا بخشی از هویت بصری است که در کنار آن عناصر گرافیکی و نمایشی نشان دهنده پیام و ارزش برند شما به مخاطبان است و مشتریان می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. بعد از موضوع رابط کاربری و تجربه کاربری، در این مقاله به بررسی هویت بصری یا Visual Identity می‌پردازیم.

هویت بصری چیست؟

هویت بصری به مجموعه‌ای از عناصر گرافیکی در لوگو، رنگ‌ها، فونت‌ها، تصاویر، آیکون‌ها، الگوها و سایر موارد بصری گفته می‌شود که باید برای برند خود از آن استفاده کنید. تمامی این عناصر به صورت هماهنگ در تمامی کانال‌ها و شبکه‌های ارتباطی به کار گرفته می‌شود. یک برند با هویت بصری که دارد می‌تواند خودش را به مخاطبان معرفی کند و از سایر رقبا متمایزتر شود.

هویت بصری نقش بسیار مهمی در ایجاد تصویر ذهنی ثابت و مثبت از برند شما در ذهن مخاطبان دارد. این مهم می‌تواند باعث ایجاد ارتباط عاطفی و احساسی بین برند و مخاطبان شود و مخاطب هرجا لوگو فونت رنگ یا هر عنصر دیگری را از سایر برندها ببیند ناخودآگاه به یاد برند شما بیفتد.

تعریف هویت بصری از زبان ویکی پدیا

هویت بصری: به مجموعه‌ای از ویژگی‌های بصری خاص یک شیء قابل مشاهده گفته می‌شود، که او را از سایرهم نوعان خود متمایز می‌کند. به عبارت دیگر تمام عناصر بصری خاصی که؛ شیء قابل رؤیت در اختیار مخاطبین خود قرار می‌دهد، و باعث تداعی تصویری خاص و منحصر به فرد از آن شیء در ذهن مخاطب می‌شود؛ به عنوان هویت بصری آن شیء در نظر گرفته می‌شود.

اجزای اصلی هویت بصری

لوگو: می‌توان گفت بخش اصلی هویت بستنی یک برند لوگوی آن برند است. لوگویی که می‌تواند شامل تصویر یا نوشته و یا هر دوی آن باشد. پس طبیعی است که برای طراحی آن وقت بیشتری بگذاریم یا ز تیم حرفه‌ای کمک بگیریم.

پالت رنگی: بعد از لوگو پالت رنگی بخش مهمی از هویت بصری است و می‌تواند رنگ خود لوگو را هم تعیین کند. پالت رنگی تشکل از رنگ‌های مشابه و متفاوت است. در نظر داشته باشید رنگ برند شما می‌تواند بیانگر نوع فعالیت و خدمات شما باشد. به هر حال هر رنگی برای خود تعاریفی دارد.

هویت بصری چیست؟
هویت بصری چیست؟

فونت: فونت‌ها هم به نوعی در هویت بصری برند شما تاثیرگذارند. فونتی که در لوگو استفاده می‌کنید، فونتی که در شعار تبلیغاتی استفاده می‌کنید و همچنین فونتی که در سایت یا دیگر متن‌ها استفاده می‌کنید.

تصاویر و آیکون‌ها: تصاویر و آیکون‌ها و دیگر عناصر گرافیکی که در سایت، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات خود استفاده می‌کنید، می‌توانند دارای سبکی خاص باشند که مخاطب آن سبک را متعلق به برند شما بداند.

الگوها و بافت‌ها: الگوها و بافت‌هایی که در طراحی‌های گرافیکی برند استفاده می‌کنید ه ایجاد هماهنگی در هویت بصری کمک می‌کند.

هویت بصری باید در تمامی بخش‌های ارتباطی برند شما یکپارچه و هماهنگ باشد تا بتواند تاثیرگذاری بهتر و عمیق تری داشته باشد.

تاثیر هویت بصری بر مشتریان

همانطور که گفته شد هویت بصری بر مشتریان و افزایش فروش شما تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

تشخیص سریع و آسان برند

وقتی هویت بصری برند شما در ذهن مخاطب و مشتریان جا بیفتد معمولاً دیگر از ذهن آنها پاک نمی‌شود. هرجا لوگوی شما را ببینند اسم برند شما به ذهن آنها خواهد رسید. مانند سیب گاز زده شده اپل که مشخصا این سبک لوگو متعلق به برند اپل است.

تاثیر هویت بصری بر مشتریان
تاثیر هویت بصری بر مشتریان

ایجاد اعتماد و اعتبار

یک هویت بصری حرفه‌ای و هماهنگ می‌تواند اعتماد مشتریان را جلب کرده و سود زیادی را روانه برند کند. می‌توان گفت اولین قدم برای ایجاد اعتماد و اعتبار داشتن هویت بصری است و مخاطب را به خود جذب می کند.

تمایز از رقبا

وقتی رقیب شما هویت بصری جذابی نداشته باشد، شانس شما در جذب مشتری بالاتر است. معمولاً فروشگاهی که اصول حرفه‌ای برندیگ را رعایت کند، شعار و رنگ آمیزی جالبی داشته باشد نسبت به فروشگاهی که این اصول را رعایت نکرده مخاطب و مشتری بیشتری دارد.

تسهیل در تصمیم گیری خرید

همانطور که گفته شد وقتی مشتری زیبایی و جذابیت‌های بصری فروشگاه شما را ببیند، یک قدم به خرید نزدیک‌تر می‌شود.

افزایش وفاداری مشتریان

یک هویت بصری قوی و جذاب می‌تواند وفاداری مشتریان را افزایش دهد و وقتی مشتری به یک برند اعتماد کند با آن ارتباط عاطفی نیز برقرار خواهد کرد. به عنوان مثال اگر یک سایت فروشگاهی باشید و سفارش را با بسته بندی مرتب، زیبا و شخصی سازی شده تحویل مشتری دهید، آن مشتری علاقه مند به تکرار خرید خود خواهد شد.

تاثیر هویت بصری بر مشتریان
تاثیر هویت بصری بر مشتریان

به طور کلی هویت بصری نقش کلیدی و موثری در ایجاد ارتباط مثبت و موثر با مشتریان دارد. داشتن یک هویت بصری عالی تمامی فواید بالا را در بر خواهد داشت.

نحوه ایجاد هویت بصری موثر

شناخت مخاطبان و تحقیق در حوزه فعالیت

شناخت مخاطبان هدف: در ابتدا باید به خدماتی که ارائه می‌دهید دقت کنید. خدمات و محصولی که ارائه می‌دهید مربوط به کدام قشر جامعه است. اگر برای کودکان است هویت بصری با رنگ آمیزی های شاد و اگر برای بزرگسالان است، با بزرگسالان هماهنگی داشته باشد.

تحلیل رقبا: رقبای خود را بررسی کنید  ببینید چه نکاتی را در هویت بستنی خود رعایت نکرده‌اند و شما می‌توانید از رعایت آنها بهره ببرید و خودتان را نسبت به آنها متمایز کنید. این در ایجاد یک هویت بصری متمایز کمک کننده خواهد بود.

تعریف شخصیت برند

شما در ابتدا باید مشخص کنید برند شما چه شخصیتی دارد و چگونه می‌خواهد با مخاطبان ارتباط برقرار کند. رفتار برند شما رسمی، حرفه ای، صمیمی و دوستانه و … خواهد بود. یکی از این نوع رفتار ها را برای ارتباط برند خود با مخاطبان انتخاب کنید.

انتخاب عناصر گرافیکی مناسب

برای انتخاب عناصر گرافیکی مناسب باید به برند خود با دقت نگاه کنید و تصمیم بگیرید که از آیکون‌های مربوط به حوزه فعالیت خود در لوگو استفاده کنید یا فقط نوشته. از فونتی استفاده کنید که به رفتار رسمی یا صمیمانه برندتان کمک خواهد کرد.

پیوستگی و هماهنگی

استفاده از عناصر هویت بصری باید در وب سایت، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات شما پیوستگی و هماهنگی داشته باشد. پس در طراحی وب سایت، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و حتی تبلیغات چاپی و بنری پیوستگی و هماهنگی را لحاظ کنید. برای راه های ارتباطی مختلف برندتان از رنگ ها و طرح های مختلف استفاده نکنید که برای مخاطبان و مشتریان شما گیج کننده به نظر برسد.

نحوه ایجاد هویت بصری موثر
نحوه ایجاد هویت بصری موثر

آزمایش و بازخورد

همه برندهای دنیا طرح اولیه خود را دنبال نکردند و به مرور زمان با آزمایش و بازخورد نظر دیگران هویت بصری خود را تغییر دادند. چگونه فکر نکنید که اگر هویت بصری اشتباهی را انتخاب کردید مجبورید همیشه از آن استفاده کنید. می‌توانید یک طرح را انتخاب کرده و بخش‌هایی که جذاب نیستند یا نیاز به اصلاح دارند را اصلاح کنید.

نگهداری و به روزرسانی

به هر حال با گذر زمان مان گونه که خدمات ما تغییر می‌کنند، لوگو و هویت بصری نیز دچار تغییرات می‌شود. بسیاری از برندهای دنیا که سابقه فعالیت طولانی مدتی دارند، طی سال‌های مختلف تغییراتی را در لوگو، رنگ، شعار و طرح تبلیغاتی خودشان ایجاد کردند. پس بهتر است از هویت بصری استفاده بکنید چه قابلیت به روز رسانی را داشته باشند.

مثال‌هایی از هویت بصری موفق

نایک یا نایکی

برند نایک با لوگویی شبیه که Swoosh نام دارد، ممکن است هر کجا که آرم و طرحی شبیه به تیک ببینیم به یاد برند نایک بیفتیم. معمولا این برند از رنگ های سفید و سیاه استفاده می کند. شعار این برند هم به نوعی جذاب و به یاد ماندنی است و تمامی کسانی که Just Do It را شنیدند به یاد این برند بزرگ می افتند. تا جایی که به جای لوگوی این برند در برخی جا ها از شعار آن استفاده می کنند.

مثال‌هایی از هویت بصری موفق
مثال‌هایی از هویت بصری موفق

اپل

هر کجا که لوگوی میوه مخصوصا گاز زده با نصفه ببینیم ناخودآگاه برند اپل برای ما تداعی می شود و حتی ممکن است بگوییم که آن ها از برند اپل تقلید کرده اند. اپل در واقع یک لوگوی زیبا در عین حال بسیار ساده است.

کوکاکولا

لوگوی شرکت کوکاکولا از نوشته نام برند تشکیل شده و هیچ تصویری ندارد. از فونتی کلاسیک اما دارای انحنا و طرحی نرم نوشته شده است. رنگ قرمز آن هم می تواند باعث می شود اولین برندی که به ذهن ما برسد کوکاکولا باشد.

در این مطلب پی بردیم که چقدر اهمیت هویت بصری برای یک برند زیاد است و وجود آن ضروری! حتما برای هویت بصری برند خود زمان زیادی صرف کنید و از افراد حرفه ای و متخصص کمک بگیرید تا این قدم بزرگ را به خوبی و درستی بردارید. با وبیون همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *