وبیون
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

وردپرس چیست و چرا بهترین است؟

وردپرس از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتواست که از آن برای طراحی وب سایت استفاده می کنند. اگر درباره وردپرس و علت محبوبیت آن نمیدانید، این پست مناسب شماست.

در پست قبلی درباره سیستم مدیریت محتوا یا CMS صحبت کردیم که یکی از محبوب ترین آن ها، وردپرس است. حالا که با سیستم مدیریت محتوا آشنا شدیم و میدانیم که کار سیستم مدیریت محتوا چیست و هر کدام آز آن ها ویژگی های مشابهب دارند و برخی تفاوت جزئی در کارکرد و قابلیت آن ها وجود دارد، در این پست به موضوع “وردپرس چیست و چرا بهترین است؟” می پردازیم.

وردپرس چیست؟

همانطور که گفته شد وردپرس یک سیستم مدیریت محتواس که از آن برای ساخت و طراحی وب سایت استفاده می کنند. وردپرس محبوب ترین سیستم مدیریت محتواست که بسیاری از سایت ها در سراسر دنیا با استفاده از این CMS ساخته شده اند. علت محبوبیت وردپرس، آسان بودن و راحت بودن رابطه کاربری، پشتیبانی قوی، جامعه بزرگ استفاده کنندگان و … است که در ادامه بیشتر به مزیت های وردپرس می پردازیم.

وردپرس چیست
وردپرس چیست

تاریخچه وردپرس

وردپرس در سال 2003 توسط مایک لیتل و مت مولنوگ ساخته شد. این سیستم به سرعت رشد کرد و به دلیل ساختار متن باز بودن خود، جامعه‌ای بزرگ از توسعه‌دهندگان و کاربران را به دور خود جمع کرد. در ابتدا از وردپرس برای وبلاگ نویسی و به اشتراک گذاشتن روزمره یا کارهای نسبتا شخصی استفاده می شد. امروزه وردپرس نه تنها برای وبلاگ‌نویسی، بلکه برای ساخت انواع وب‌سایت‌های شرکتی، فروشگاهی، خبری و … استفاده می‌شود.

داستان وردپرس از زبان سایت وردپرس:

سرآغاز وردپرس در سال ۲۰۰۳ بود، زمانی که مایک لیتل و مت مولنوگ انشعابی از b2/cafelog ایجاد کردند. در آن زمان هم نیاز به یک سیستم نشر شخصی زیبا و با معماری خوب احساس می‌شد. امروزه وردپرس بر پایه PHP و MySQL و تحت مجوز GPLv2 ساخته می‌شود. همچنین سکوی انتشار منتخب بیش از ۴۳ درصد از تمام سایت‌ها در سراسر وب است.

پروژه متن‌باز وردپرس در طول زمان به روش‌های پیشرو توسط توسعه‌دهندگان ماهر و مشتاق، طراحان، دانشمندان، وبلاگ‌نویسان و غیره تکامل یافته است. وردپرس فرصت ایجاد و به اشتراک‌گذاری را برای هر کسی فراهم می کند، از روایت‌های شخصی خودمانی گرفته تا جنبش‌هایی که دنیا را تغییر می‌دهند.

افرادی که پیشینه فنی کمی دارند می‌توانند از آن استفاده کنند، و افراد با دانش بیشتری می‌توانند آن را به روش‌های شگفت‌انگیزی سفارشی کنند.

ویژگی ها و مزایای وردپرس

حالا به بررسی ویژگی ها و مزیت های سیستم مدیریت محتوای وردپرس می پردازیم تا علت محبوبیت آن را بدانیم.

رابط کاربری ساده و کاربرپسند

محیط مدیریت وردپرس واقعا محیط ساده و جذابی دارد که همین ویژگی باعث محبوبیت آن در بین کاربران خود شده است. تمامی امکانات فعال بر روی سایت در منوی سمت راست آن وجود دارد و به راحتی در دسترس شما هستند. شما می توانید با داشتن دانش کدنویسی از قابلیت متن باز بودن آن استفاده کرده و محیط را برای خود سفارشی کنید.

وردپرس چیست
وردپرس چیست

پشتیبانی از چندین زبان

وردپرس به بسیاری از زبان ها ترجمه شده و با تغییر زبان می توانید زبان مدیریت و خود سایت رو تغییر دهید. پشتیبانی کامل وردپرس از زبان فارسی دلیل محبوبیت آن نیز در بین کاربران ایرانی می باشد.

انعطاف پذیری

با رشد روز افزون و بزرگ تر شدن جامعه وردپرس در عین متن باز بودن آن، بسیاری از افراد و شرکت ها به فکر گسترش آن بودند تا امکانات بسیاری هم برای خود و هم برای دیگران با نوشتن افزونه ها و قالب های بسیار، به وجود بیاورند. خیلی ها به واسطه متن باز بودن وردپرس جهت گسترش امکانات وب سایت ها افزونه و قالب هایی را نوشتند و با فروش آن برای خود امکان کسب درآمد ایجاد کردند.

شما می توانید با استفاده از این امکانات وب سایت خود را شخصی سازی کنید و امکانات دلخواه خود را به آن اضافه کنید. البته بسیار مهم است که از قالب و افزونه های تایید شده و مطمئن استفاده کنید تا سایت شما آلوده به کد های مخرب نشود و راه نفوذی برای خرابکاران نداشته باشد.

رابطه خوب با سئو

سایت های وردپرسی اگر قالب خوب و بهینه ای داشته باشند، با موتور های جستجو رابطه خوب و دوستانه ای دارند. به واسط این ویژگی می توانید بدون نیاز به هزینه تبلیغات، با ارائه مطالب اصولی و با رعایت نکات نگارشی از لحاظ سئو، سایت خوب و پربازده ای داشته باشید. سئو یکی از راهکار های فروش و جذب مخاطب است که در بلندمدت تاثیر بسیار خوبی دارد.

بروزرسانی

سیستم مدیریت محتوای وردپرس به دلیل محبوبیت و برزرگ بودن جامعه استفاده کنندگان، از پشتیبانی خوبی برخوردار است و پس از چند روز نسخه جدید از وردپرس ارائه می کند که در هر نسخه، معایب و حفره های امنیتی خود را رفع کند و گاها به امکانات خود اضافه کند. بسیار مهم است که سایت خود را بروز نکهدارید تا دچار آسیب ها و مشکلات جدی ای نشوید.

وردپرس چیست
وردپرس چیست

بسیاری از افزونه هایی که نصب می کنید هم پس از مدتی هر چند وقت یکبار نسخه جدید ارائه می کنند که دلیل آن هم مانند وردپرس، رفع مشکلات، حفره های امنیتی و افزایش کارایی و امکانات است. حتما حتما افزونه ها و قالب های خود را در صورت انتشار نسخه جدید، بروزرسانی کنید.

امنیت بالا

وردپرس به خودی خود تا حدودی دارای امنیت است اما گاهی ممکن است دچار مشکلاتی شود که همه این ها به کسی که سایت را راه اندازی می کند بستگی دارد. شما می توانید با نصب و فعالسازی افزون ههای امنیتی، ایجاد رمز عبور قوی، ورود دو مرحله ای و … تا حد زیادی امنیت وب سایت خود را افزایش دهید.

نتیجه‌گیری

وردپرس با ارائه ویژگی‌ها و مزایای متنوع، به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ساخت و مدیریت وب‌سایت‌ها تبدیل شده است. رابط کاربری ساده، افزونه‌ها و پوسته‌های متنوع، پشتیبانی از چندزبانه بودن و سئو دوستانه بودن از جمله دلایل محبوبیت این پلتفرم هستند. اگر به دنبال راه‌حلی ساده و موثر برای ایجاد و مدیریت وب‌سایت خود هستید، وردپرس می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای شما باشد.

وبیون به شما کمک می کند تا سایت وردپرسی داشته باشید و به راحتی محتوا و سایت خود را مدیریت کنید. اگر خواهان مشاوره رایگان هستید در انتهای صفحه شماره تماس خود را وارد کنید. اگر هم خواهان طراحی سایت وردپرسی هستید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *