لوگو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
صفحه اصلی » آموزش » دامنه چیست؟ | نکات 100% ضروری انتخاب آدرس دامنه

دامنه چیست؟ | نکات 100% ضروری انتخاب آدرس دامنه

اگر قصد راه اندازی وب سایت دارید، لازمه اطلاعات کافی درباره دامنه و نحوه انتخاب آن را داشته باشید. زیرا دامنه بخش مهمی از وب سایت شماست.

اگر به تازگی با دنیای وب سایت ها آشنا شدید و نیاز دارید تا از اصطلاحات مربوط به این حوزه اطلاعات کسب کنید، در این مقاله به « دامنه چیست؟ | نکات 100% ضروری انتخاب آدرس دامنه » پرداختیم. با ما همراه باشید.

دامنه چیست؟

معمولا هر جا و هر مکانی مانند مغازه، دفتر، شرکت و … دارای یک آدرس، کد پستی و شماره تلفن اختصاصی است. وب سایت ها هم برای مشخص بودن و داشتن یک نشانی منحصر به فرد نیاز به یک آدرس اختصاصی دارند. دامنه یا دامین هم حکم نشانی یا کد پستی وب سایت شما را دارد تا هر شخصی قصد ورود به سایت شما را داشت، نشانی اینترنتی یا دامنه شما را در مرورگر وارد کند.

همانطور که نشانی یا آدرس و کدپستی هر مکان خاص و ویژه آن مکان است، دامنه ها هم همینطور هستند. این بدین معناست که هیچ کسی نمی تواند دامنه مشابه شما و یا شما نمی توانید دامنه ای مشابه دیگران انتخاب کنید. مگر اینکه پسوند دامنه را متفاوت انتخاب کنید که باز در کل آدرس متفاوت خواهد بود. در ادامه با انواع دامنه ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

دامنه چیست؟ | نکات 100% ضروری انتخاب آدرس دامنه

انواع دامنه

معمولا دامنه های اینترنتی به زبان انگلیسی هستند. گاها دامنه هایی به زبان دیگر از جمله فارسی وجود دارند اما خیلی مورد استقبال قرار نمی گیرند. دامنه های به زبان انگلیسی در تمامی کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می گیرند. دامنه های به چند نوع عمومی، اختصاصی و ملی تقسیم می شوند.

پیشوند و پسوند دامنه

برخی دامنه ها دارای پیشوند و تمامی دامنه ها دارای پسوند هستند. پسوند دامنه ها معمولا عبارات کوتاهی است که مختصر شده کلمات از پیش تعیین شده هستند. به عنوان مثال دات com، دات org و دات co که پیشوند هستند، به ترتیب مختصر شده کلمات commercial و organ و company هستند.

پیشوند دامنه که در برخی از سایت ها وجود دارد، به درخواست صاحب دامنه و سایت بستگی دارد. برخی از مدیران وب سایت بخش های مختلف وب سایت خود را با استفاده از پسوند دامنه جدا می کنند. به عنوان مثال اگر سایت example.com یک وب سایت جهت معرفی شرکت یا کارخانه باشد، آدرس shop.example.com مربوط به آدرس فروشگاه است که پسوند آن را shop انتخاب کرده اند. یا با مثالی دیگر blog.example.com نشانی صفحه مقالات بوده و پسوند آن blog می باشد.

دامنه چیست؟ | نکات 100% ضروری انتخاب آدرس دامنه

دامنه بین المللی (عمومی)

دامنه های بین المللی دامنه هایی هستند که ثبت آن ها توسط تمامی کاربران در تمامی کشورها امکان پذیر است. دامنه هایی مانند com , org , site , online , net , gov , info و … از این قبیل دامنه است. این نوع دامنه ها عمومی هستند و این نوع دامنه ها را معمولا می توان به راحتی و بدون احراز هویت تهیه کرد.

دامنه های اختصاصی

برخی دامنه های مختص استفاده های خاص هستند و معمولا دارای قیمت بالاتری نسبت به دامنه های عمومی هستند. پسوند این نواع دامنه ها عبارتند از biz مربوط به کسب و کار، app مربوط به نرم افزار و اپلیکیشن ، shop مربوط به فروشگاه ها ، travel مربوط به سفر و آزانس های مسافرتی ، photography مر بوط به عکاسان ، design مربوط به طراحان ، tech مربوط به تکنولوژی و فناوری و … .

دامنه های ملی

دامنه هایی نیز وجود دارند که توسط کاربران مقیم آن کشور قابل خرید است. دامنه هایی مانند ir برای کاربران کشور ایران، us برای کاربران ایالات متحده آمریکا، uk برای کاربران ایالات بریتانیا (انگلیس)، it برای کاربران کشور ایتالیا ، jp برای کشور ژاپن ، cn برای کشور چین، au برای استرالیا ، de برای آلمان و … . برای خرید این دامنه باید اطلاعات دقیق شخصی، محل سکونت و اطلاعات تماس را ثبت و احراز نمایید.

دامنه چیست؟ | نکات 100% ضروری انتخاب آدرس دامنه

دامنه های سازمانی و ارگانی کشوری

برخی از دامنه ها توسط کشور های مختلف سازماندهی شده و مربوط به ارگان های دولتی یا خصوصی و مورد تایید داخل کشور می باشد. به عنوان مثال دامنه های مربوط به دانشگاه یا آموزش عالی مورد تایید کشور ما دارای پسوند .ac.ir هستند. علاوه بر ac.ir دامنه هایی نظیر co.ir , id.ir , net.ir , sch.ir و … وجود دارند.

دامنه ها به واسطه دی ان اس به هاست متصل می شوند و با وارد کردن آدرس دامنه اطلاعات از هاست بارگذاری می شود. مدت زمان اتصال دامنه به هاست در دامنه های مختلف متفاوت است. دامنه های دات کام از ۵ دقیقه الی ۸ ساعت متغیر هستند و دامنه های دات آی آر یا کشوری که نیازمند تایید هستند معمولا از ۴ ساعت الی ۲۴ ساعت کاری زمانبر خواهند بود.

اهمیت انتخاب نام دامنه خوب

همانطور که انتخاب نام برند یا شماره تماس برای یک فروشگاه، شرکت، کارخانه و … مهم است، انتخاب یک آدرس دامنه هم به همان اندازه و یا حتی بیشتر مهم و دارای اهمیت است. همانطور که برای فروشگاه یا شرکت خود برای ارتباط مشتریان شماره ای رند و راحت برای به خاطر سپردن انتخاب می کنید، باید نام دامنه تان راحت و زیبا باشد.

دامنه چیست؟ | نکات 100% ضروری انتخاب آدرس دامنه

نکات 100% ضروری انتخاب آدرس دامنه

در ادامه به نکات 100% ضروری انتخاب آدرس دامنه اشاره کردیم.

  • نام دامنه شما نباید از قبل ثبت شده باشد.
  • نام دامنه شما طولانی نباشد و به راحتی در ذهن بماند.
  • نام دامنه شما نباید خیلی شبیه به دامنه ای دیگر باشد تا مخاطب شما به اشتباه وارد سایت رقیب شما شود.
  • نام دامنه شما بهتر است شامل خط تیره، آندرلاین و حروف اضافه دیگر نباشد.
  • نام دامنه شما بهتر است دارای عدد نباشد مگر اینکه آن عدد جزء نام برند شما باشد.
  • نام دامنه شما نباید حروف اضافه داشته باشد. (به عنوان مثال ماهور را mahooor ننویسید.)
  • نام دامنه شما به گونه ای نباشد که مخاطب را مورد شک و تردید درست وارد کردن آدرس دامنه شما قرار دهد. (مثال : ماهور را نداند mahoor بنویسد یا mahour یا mahur)

این ها نکات بسیار مهم انتخاب دامنه هستند که باید رعایت شوند.

در پایان امیدواریم که این مقاله توانسته باشد به شما کمک کرده و راهنمایی ما کمکی به شما کرده باشد. اگر سوال یا پیشنهاد و یا نکته جا افتاده ای دارید، لطفا و حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *