لوگو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
صفحه اصلی » آموزش » هاست یا میزبان وب چیست؟ | انواع هاست

هاست یا میزبان وب چیست؟ | انواع هاست

سایت دارای اطلاعاتی است که باید به صورت 24 ساعته در دسترس عموم قرار بگیرد. برای این دسترسی لازم است اطلاعات سایت در فضایی به نام هاست آپلود شود. انتخاب هاست مناسب نیازمند رعایت نکات مهمی است که در ادامه به آن ها پرداختیم.

وقتی که با مفهوم وب سایت آشنا می شوید، در مراحل بعدی با مفاهیمی همچون هاست، دامنه، سیستم مدیریت محتوا و … نیز باید آشنا شوید. هاست فضای ذخیره سازی اطلاعات سایت شماست که باید در فضایی قرار بگیرد تا 24 ساعته در دسترس مخاطبان سراسر دنیا قرار بگیرد. در ادامه به پاسخ سوال « هاست یا میزبان وب چیست؟ » پرداختیم.

هاست یا میزبان وب چیست؟

هاست یا میزبان وب در واقع یک سیستم است که شبیه کامپیوتر عمل می کند. این سیستم می تواند در داخل یا خارج از کشور باشد که در هنگام خرید نوع آن را مشخص می کنید. هاست همانند سیستم کامپیوتری دارای فضای ذخیره سازی (هارد)، رم و سی پی یو است.

حال ممکن است سوال پیش بیاید که چرا هاست را به سیستم کامپیوتری تشبیه کرده ایم. برخی از کسانی که طراح وب سایت هستند در ابتدا سایت را در کامپیوتر یا لپ تاپ شخصی خود راه اندازی و طراحی می کنند. چون در این صورت فقط خودشان به وب سایت دسترسی دارند. پس از راه اندازی اولیه و بارگذاری اطلاعات پایه، وقتی که نوبت به رونمایی می رسد، آن را به هاست منتقل می کنند تا مردم سراسر دنیا به آن سایت دسترسی داشته باشند.

هاست یا میزبان وب چیست؟
میزبان وب

وب سایت شما دارای اطلاعاتی است که باید بر روی یک سیستم همیشه در دسترس قرار داشته باشد و اطلاعات آن خوانده شده و اجرا شود. شما به واسطه اجاره هاست، سایت خود را به صورت ۲۴ ساعته به صورت آنلاین در دسترس همگان قرار می دهید. پس از اتصال دامنه به هاست، با وارد کردن آدرس اینترنتی، سایت شما نمایش داده خواهد شد.

هاست یا میزبان به چند نوع تقسیم می شوند. در ادامه به توضیحات بیشتر در این باره می پردازیم.

هاست اشتراکی چیست؟

هاست اشتراکی نوعی سرویس است که از یک سیستم فیزیکی برای سرویس دهی به چند وب سایت استفاده می شود و تمام منابع آن سیستم شامل فضای ذخیره سازی، سرعت، پردازنده، پهنای باند و … در بین وب سایت ها تقسیم می شود. هاست اشتراکی بیشتر مناسب وب سایت های تازه راه اندازی شده، کم ترافیک و کم مصرف است.

از معایب استفاده از این سرویس می توان به محدودیت های موجود در سرویس به دلیل تقسیم منابع بین وب سایت های موجود بر روی هاست اشتراکی اشاره کرد. پس از زیاد شدن ترافیک و مخاطبان وب سایت باید به فکر تغییر سرویس باشید تا بتوانید بستر مورد نیاز مخاطبان خود را فراهم نمایید. تمامی پشتیبانی های فنی بر عهده شرکت سرویس دهی هاست می باشد.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی نیز نوعی سرور میزبان است که می توان آن را به هاست اشتراکی تشبیه کرد اما تفاوتی که دارد این است که منابع این سرور در بین سایت های کمتری تقسیم می شود. پس قدرت پردازش و امکان در درسترس بودن بیشتر و بهتری نسبت به هاست اشتراکی دارد.

سایت شما پس از راه اندازی و معرفی شدن به مخاطبان بیشتر و بیشتر و داشتن بازدید نسبتا خوب، نیازمند ارتقاع کیفیت هاست می باشد. پس انتقال به سرور مجازی برای سایت شما ضروری خواهد بود.

هاست یا میزبان وب چیست؟
هاست

سرور اختصاصی چیست؟

حالا که سایت شما جزو سایت های پربازدید و پر مخاطب قرار گرفته و سرعت پایین سایت برای شما و مخاطبانتان آزار دهنده شده، لازم و ضروری است که سایت شما به سرور اختصاصی منتقل شود. با سرور اختصاصی یک سیستم اختصاصی برای سایت شما در نظر گرفته خواهد شد که منابع مصرفی آن با سایت دیگری مشترک نخواهد بود.

در این حالت تمام قدرت یک سیستم صرف اجرا و نمایش سایت شما و اطلاعات داخل آن خواهد شد. این نوع سرور ها بیشتر مناسب سایت های خبری، آزانس ها هواپیمایی و فروش بلیط، وب سایت های فروشگاهی بزرگ و پربازدید و … می باشد.

هاست ابری چیست؟

هاست ابری متشکل از چندین سرور به صورت مجازی است که دارای لایه امنیتی بالاتری است. منابع این سرور ها به راحتی قابل افزایش است و به مدیریت بهتر وب سایت ها کمک بسیاری می کند. این در حالی است که سرور های فیزیکی براحتی قابل تغییر منابع نیستند. از دیگر مزایای این نوع سرویس می توان به سرعت بالاتر، هزینه کمتر و عملکرد بهتر اشاره کرد.

هاست یا میزبان وب چیست؟
هاست ابری

قیمت هاست سایت

طبیعتا هر چه میزان اشتراک هاست ها کمتر می شود، قیمت آن افزایش پیدا خواهد کرد. اگر سایت شما رشد کرده و درآمد دارد و برای شما سودآور بوده، حتما باید برای اجرای بهتر، سود دهی بیشتر و حفظ یا فزایش مخاطبان خود تلاش و هزینه کنید.

هاست داخلی بخریم یا خارجی؟

انتخاب هاست داخلی یا خارجی به شخص شما و کسب و کارتان بستگی دارد. اگر احتمالا داشتن مخاطب یا مشتری از دیگر کشور ها را دارید بهتر است از هاست خارجی استفاده کنید. اما اگر تمامی مخاطبان شما داخلی هستند و امکان ارائه خدمات به مخاطبان خارج از کشور را ندارید و همچنین ابزارهایی که سایت خود استفاده می کنید نیازی به منابع خارجی ندارند، هاست داخلی برای شما مناسب خواهد بود.

همچنین باید شرایط خاص مانند بسته شدن دسترسی به سایت های خارجی یا محدودیت های این شکلی را در نظر بگیرید.

هاست یا میزبان وب چیست؟
هاست

چه هاستی را از کجا بخریم؟

اینکه چه هاستی بخرید با توجه به توضیحات داده شده به شما و سایتتان بستگی دارد. اما اینکه از کجا بخرید و کدام سایت سرویسدهی را انتخاب کنید به تجربه خود یا دیگران باید تکیه کنید. از کسانی که سایت دارند بپرسید که آیا از سرویس خود راضی هستند یا نه.

برقراری امنیت، پشتیبانی فنی خوب از سرویس، بکاپ گیری منظم و اتوماتیک، عدم مشکل در دسترسی 24 ساعته و … از وظایف یک شرکت سرویس دهی هاست می باشد که باید به آن ها توجه کنید.

بعد از آن سوالات مطرح شده زیر را باید در نظر بگیرید.

امنیت کدام سرویسدهی بهتر است؟

پشتیبانی کدام سرویسدهی بهتر و در هر ساعتی از شبانه روز است؟

کدام سرویسدهی به طور منظم از سایت و اطلاعات سایت بکاپ می گیرد تا در صورت بروز مشکل بتواند سایت شما را به حالت قبل باز گزداند؟

هاست های کدام سرویس دهی همیشه (حداقل بالای ۹۹ درصد مواقع) برقرار است؟

و …

نتیجه گیری

امیدواریم که این مقاله توانسته باشد به سوالات شما در این باره پاسخ دهد. لطفا ما را در تلگرام دنبال کنید تا از مقالات و اخبار مربوطه با خبر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *